وکیل چیست؟ انواع وکالت کدامند؟ ایرانیجو : ایران را بشناسیم


وکالت تعیینی که به آن وکالت قراردادی نیز گفته می شود، به وکالتی اطلاق می شود که هر یک از اصحاب دعوا برای دفاع و اقامه ی دعوا و تعقیب آن به وکیل دادگستری اعطا می کنند. گروه وکلای تهران با داشتن بهترین وکلای متخصص، که بدلیل تجربه بالا، با اشراف کامل به حل پرونده های حقوقی نایل می شوند. وکالت مطلق به این معناست که موکل فردی را برای انجام همه امور خود به عنوان وکیل انتخاب نماید و وکیل بدون محدودیتی حق دخالت و دخل و تصرف و اعمال وکالت در اموال موکل دارد. در موارد و پرونده های حساس و مهم میتوان محدودیت هایی را برای وکیل منتخب مشخص کرد به این صورت که چه مواردی را وکیل می تواند انجام دهد و چه موارد را تنها خود شخص می تواند انجام بدهد که به این نوع وکالت وکالت مقید گفته میشود. به طور کلی وکالت انواع گوناگونی دارد که افراد می توانند متناسب با زمان و شرایط پرونده خود وکیل مناسب را اختیار نمایند. مشاوران حقوقی با انعقاد قرارداد مشاوره با شرکت‌های خصوصی و دولتی فعالیت خودشان را در آن سازمان شروع می‌کنند؛ و معمولاً به عنوان نیروی استخدامی شرکت محسوب نمی‌شود.

  • داشتن مکان و فضایی مناسب برای ارائه خدمات حقوقی مختلف نظیر مشاوره حقوقی و پذیرش وکالت در اختیار داشتن بهترین وکیل تخصصی در هر زمینه حقوقی نظیر خانواده، مالی، ملکی و کیفری و … پیگیری مستمر و دقیق پرونده ها و نیز امور حقوقی موکلین.
  • هنگامی که بسیجیان و افراد ایثارگر در موضوعات حقوقی و قضائی با مشکلاتی رو به رو می شوند، وکلای قضائی که در اجرای قانون حمایت قضایی و یا قانون سپاه از دفتر حمایت قضایی پروانه دریافت نموده اند، به عنوان وکیل ایثارگران و بسیجیان در مراجع قضایی حاضر شده و خود را با نام وکیل حمایتی معرفی می کنند.
  • زیرا نتیجه پرونده به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان وکیل را مسئول نتیجه قلمداد کرد.

اعتبار این وکالت‌نامه با اعتبار اسناد رسمی برابر است و مثنند دیگر اسناد رسمی امکان جعل شدن را نیز دارد. بسیاری از امور حساس همانند نقل و انتقال اموال غیر روایت شده تنها با داشتن وکالت‌نامه رسمی شدنی است و با وکالت‌نامه غیررسمی و عادی امکان‌پذیر نمی‌باشد. محدودیت مذکور برای چند عنوان اتهامی خاص و فقط برای مدت یک هفته پس از تحت نظر قرار گرفتن متهم وجود دارد و پس از آن متهم می‌تواند برای دفاع از خود وکیل اختیار نماید.

شرایط تأیید وکالت‌نامه غیررسمی

باشد تا بتوانیم رسالت خود را دراین مسیر به خوبی انجام داده و بدین شکل خدمت کوچکی به جامعه حقوقی کرده باشیم. در صورت اخیر، در مورد وکالت‌نامه‌های تنظیمی در ایران، وکیل می‌تواند ذیل وکالت‌نامه تایید کند که وکالت‌نامه را موکل شخصا در حضور او امضاء یا مهر کرده یا انگشت زده است. از جمله این وکالت ها که توسط وکیل مدنی و موکل تنظیم می شود می توان به وکالت برای طلاق، خرید و فروش خانه، فسخ اجاره و رسیدگی به امور سازمان ها و ادارات دولتی اشاره کرد. اگر به معنای لغوی وکالت نیز توجه کنید، وکالت را به معنای تفویض و یا واگذار کردن تعریف می کنند، ولی در معنای حقوقی وکالت را به عنوان یکی از رایج ترین عقدنامه های موجود در صحنه های اقتصادی، اجتماعی و بانک ها معرفی می نمایند، در مقاله امروز “چند نوع وکیل داریم؟” می خواهیم به انواع وکالت و توضیحات مربوط به آن اشاره کنیم.

تعهدات وکیل به حفظ اسرار زندگی موکل

بر اساس اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طرفین دعوا در تمام دادگاه ها از حق داشتن وکیل برخوردارند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند بایستی شرایط و امکانات انتخاب برای آنها مهیا شود. این نوع از وکالت در مواردی به کار می‌رود که شخصی، وکیل خود را انتخاب و با انعقاد قرارداد وکالت از او می‌خواهد وکالت او را برای دفاع از حقش در مراجع قضایی بر عهده بگیرد. همان طور که پیش تر به آن اشاره شد وکیل، نماینده یا جانشین کسی است که از سوی شخصی دیگر اعم از حقوقی یا حقیقی به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور شود. از سوی دیگر در اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده‌است که در همه دادگاه‌ها، طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

پس از فارغ التحصیلی بایستی آزمون های زیادی پشت سر گذاشت و در همه آزمون ها نمره قبولی کسب نمود از این رو اخذ عنوان پایه یک دادگستری برای وکلا بسیار مهم است. لازم است تا در خصوص آزمون کانون وکلا و گذراندن دوره کارآموزیی توضیحاتی داده شود که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت. وکلای دادگستری به دلیل منع قانونی نمیتوانند به شغل های دیگر مانند قضاوت و سردفتری مشغول شوند و اگر خواستار این موضوع باشند باید به صورت موقت پروانه وکالت خود را تودیع کنند. اما مشاوران حقوقی میتوانند علاوه بر فعالیت و شغلی که به عنوان مشاور حقوقی دارند، در مشاغل دیگر نیز فعالیت داشته باشند.