وکیل کیست و موضوعاتی که درباره عقد وکالت باید بدانید بنیاد وکلا-وکیل اکبریان


طبق اصول قانونی جمهوری اسلامی ایران غیر از وکلای دادگستری که دارای پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری می باشند هیچ شخصی نمی تواند در جلسات دادگاه برای دفاع از حقوق افراد حاضر شوند مگر به صورت اتفاقی (موقت ) و تحت شرایطی خاص وبه صورت محدود. بله ، وکیل پایه یک دادگستری پروانه وکالت خود را از سوی کانون وکلای دادگستری دریافت کرده و وکیل قوه قضاییه پروانه خود را از مرکز وکلا قوه قضاییه دریافت می کند و روند آزمون و گرفتن مدرک وکالت از سوی این دو مرکز متفاوت است . بالاخره با فراز و فرودهایی که در امور وکالت در سال‌های ۱۲۹۶ ،۱۳۰۰ ، ۱۳۰۵، ۱۳۰۶ و ۱۳۰۹ خورشیدی بوجود آمد، کانون وکلای دادگستری تحت نظر وزارت عدلیه تشکیل گردید و قانون وکالت در سال ۱۳۱۵ به تصویب رسید. این قانون کماکان پابرجاست و هم اینک وکلای دادگستری تحت نظارت کانون وکلاء، دارای کانون‌هایی در بیشتر مراکز استان‌های کشور می‌باشند که به نام «کانون وکلای دادگستری» نامیده می‌شود و این کانون‌ها با داشتن سازمانی مستقل از قوه‌ی قضائیه، مطابق قوانین، اقدامات وکالتی و نظارت بر امور وکالت و وکلاء را به انجام می‌رسانند. یکی از عنوان هایی که امروزه در بحث وکالت بسیار به گوش می خورد و مورد توجه قرار گرفته است وکیل پایه یک دادگستری است.

  • ‌ماده 203 – سپاه موظف است به منظور حمایت از بسیجیان، رزمندگان و ایثارگران، دفاتر مشاوره حقوقی و قضایی را با هماهنگی قوه قضائیه و‌ وزارت دادگستری تشکیل و اداره نماید.
  • چون هنگامی که شخصی می خواهد ملکی ( خانه، زمین یا باغ ) را خریداری کند، پیش از تنظیم سند از اداره ثبت اسناد و املاک که سوابق کلیه املاک ثبت شده کشور را نگهداری می کند، استعلام می گردد و خواسته می شود که سابقه ملک را به همراه نام مالک ومشخصات ملک واینکه آیا در بازداشت هست یا نه ؟ به دفتر اسناد رسمی اعلام کند.
  • مثلا شخصی به ب بگوید که در خانه وی وکیل است و قیدی برای آن نیاورده باشد که دراین صورت وکالت مطلق است اما زمانی که موضوع خاصی مدنظر شخص موکل و در قرارداد ذکر می شود، به آن وکالت خاص می‌‌گویند.
  • به همین خاطر است که توصیه می‌شود به جای اینکه خودتان در دادگاه حاضر شوید و درخواستتان را برای طلاق و… مطرح کنید، از وکلای حرفه‌ای این حوزه مانند وکلای موسسه دادنیک کمک بگیرد.
  • موسسه حقوقی ما یکی از بهترین موسسات حقوقی است که امروزه خدماتی را در این حوزه به شما ارائه می‌دهد.

خیر ،تعهد وکیل نسبت به موکل نمی تواند تعهد به نتیجه باشد یعنی به شما تضمین به صدور حکمی دهد که هنوز توسط قاضی صورت نگرفته و صادر نشده است . وکیل مالیات می تواند در اموری چون مالیات عملکرد، بیمه،حسابرسیو ارزش افزوده به شما مشاوره دهد. وکیل چک و سفته می تواند در مورد اسناد تجاری و بانکی، رسیدگی به چک و سفته برگشتی شما را راهنمایی کند. وکالت در لغت به معنی نمایندگی و نیابت است و همچنین مترادف با کلماتی مانند وصی، ولی و یا سرپرست می‌باشد. در صورتی که وکالت در خارج از ایران داده شده باشد باید به گواهی یکی از مامورین سیاسی یا کنسولی جمهوری اسلامی ایران برسد. وکیلی که بتواند تمامی نیازهای شما را برطرف کرده و وظایف خود را نیز به‌درستی انجام دهد.

تعهدات وکیل براساس قانون مدنی (ماده 666 الی

اگر وكالت با سند عادي (غيررسمي) و يا سند رسمي (تنظیم شده در دفتر اسناد رسمي) داده شود، براي انجام امور اداري يا انجام معاملات قابل استفاده است. اما با وكالت تنظيمي در دفاتر اسناد رسمي نمي توان از جانب شخص حقيقي يا حقوقي به طور مستقيم به دادسراها و دادگاه ها مراجعه و موضوع وكالت را انجام داد. به طور کلی وکیل فردی است که از سوی شخصی دیگر، اعم از حقوقی یا حقیقی به موجب عقد قرارداد وکالت برای انجام کاری مأمور شود. وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد می‌شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند. در واقع این افراد بدون وارد شدن به مراحل کارآموزی و آزمون کانون وکلا در یک مورد خاص پروانه وکالت اخذ نموده اند و او با سپری نمودن روند قانونی و پرداخت هزینه ها می تواند چنین وکالتی را بپذیرد و از این طریق از حقوق خویشاوندانش دفاع کند، به چنین وکیلی وکیل اتفاقی می گویند. عدم شناسایی نشانی خوانده، در برخی پرونده های حقوقی پیش می آید که آدرس کسی که از او شکایت کرده ایم نمیتوانیم پیدا کنیم .

هر آنچه که در خصوص وکیل اتفاقی لازم است بدانید

یک وظیفه مهم دیگر برای وکیل کیفری، حضور در محیط‌های قضاییِ مربوطه از جمله دادگاه برای اثبات کردن دعوای شاکی و یا دفاع از کسی است که از او شکایت شده است. هر گونه سندی درباره املاک و زمین و ساختمان که در اداره ثبت یا دفتر اسناد رسمی تنظیم نشده باشد سند عادی است. باید گفته شود که سندی هم که در اداره ثبت یا دفتر اسناد رسمی تنظیم می گردد باید شرایط گفته شده در قانون را دارا باشد و گرنه آن سند عادی است. در اسنادی که در اداره ثبت یا دفتر اسناد رسمی تنظیم نشده باشد هر چند در گوشه، گوشه آن نوشته شود که رسمی است، آن سند رسمی نخواهد شد مگر اینکه تشریفات قانونی آن انجام گردیده و در یکی از این دو مرجع ثبت شده و در دفاتر املاک نیز منعکس و بازتاب گردد. بنابراین اسنادی که میان اشخاص در هر جایی غیر از دفترخانه یا اداره ثبت، نوشته می شود، سند عادی است. می دانیم که پس از قانونمند شدن کشور و تصویب قانون مدنی و قانون ثبت اسناد و املاک و قانون سردفتران و دفتر یاران و دیگر قوانین و پیرو آن و در راستای اجرای این قوانین نخستین گروهی که دفتر اسناد رسمی تأسیس کردند روحانیان بودند.

. مشاوره آنلاین واتساپ

طبق قانون آیین دادرسی مدنی وکلاء متداعیین باید دارای شرائطی باشند که به موجب قوانین راجع به وکالت در دادگاه‌ها برای آنان مقرر گردیده است و وکالت ممکن است، به موجب سند رسمی یا غیر رسمی باشد. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که وکلای ملکی در زمینه پیگیری پرونده‌های حقوقی پیرامون ملک نیز فعالیت داشته و خدمات بسیار خوبی را در این حوزه به شما ارائه می‌دهند. این وکلا همچنین خدماتی در راستای تنظیم سند رسمی، تقسیم املاک و … را نیز به شما ارائه می‌دهند که استفاده از هریک از این خدمات می‌تواند برای شما مفید و سودمند باشد. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره وکلای ملکی و موسسه حقوقی با وکلای تهران و خدماتی که امروزه به شما ارائه می‌دهند صحبت کنیم.