وکالت و وظیفه وکیل چیست؟ موسسه حقوقی آریانا پارس-وکیل اکبریان


قرارداد مالی حق‌الوکاله قراردادی لازم‌الاجرا است، بنابراین اگر موکل در مهلت‌ها و شرایط تعیین شده به تعهدات خود عمل نکند، وکیل می‌تواند اجرای مفاد و محتویات قرارداد را از دادگاه درخواست نماید. وکلای دادگستری،چون به جای اصحاب دعوامیباشند،بایدهمه ی اقدامات واعمالی را که آنها قانونا باید یا میتوانند برای احقاق وحفظ حقوق خودمعمول دارند،درزمان لازم به وکالت ازموکل انجام دهند. به موجب ماده 55قانون وکالت مصوب 1315،تظاهربه وکالت وهمچنین مداخله ی اشخاصی که پروانه وکالت دادگستری ندارند درعمل وکالت دادگستری،به قید مجازات ممنوع شده است . می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف موکل دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد. در مواردی به کار می‌رود که شخصی، وکیل خود را انتخاب و با انعقاد قرارداد وکالت از او می‌خواهد وکالت او را برای دفاع از حقش در مراجع قضایی بر عهده بگیرد.

  • با این حال در برخی از قوانین و مقررات همچون لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری 1400 به اهم وظایف و تکالیف وکلا اشاره شده است که ذیلا به برخی از مهم ترین آنها اشاره می شود .
  • پرداخت هزینه های فرعی وکالت مانند کرایه، عوارض و مالیات که وکیل در روند وکالت پرداخته است.
  • تبصره ۲- در جرائمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است، چنانچه متهم اقدام به معرفی وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی ننماید، بازپرس برای وی وکیل تسخیری انتخاب می کند.
  • همان‌طور که در بخش قبلی نیز بیان کردیم شما در دعاوی ملکی می‌توانید از خدمات چنین وکیلی استفاده کنید.

در ادامه‌، به ویژگی‌ها و خصوصیات یک وکیل کیفری ایده‌آل، مواردی که می‌توان اقدام به گرفتنِ وکیل کیفری کرد، وظایف وکیل امور کیفری، و همچنین اهمیت انتخاب یک وکیل کیفریِ خوب نیز اشاره خواهد شد. مرکز مشاوره حقوقی موسسه دادگان ارائه دهنده خدمات نوین مشاوره در تهران توسط مجموع 37 از بهترین و مجرب ترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران . برابر قانون ثبت از جمله ماده 48 ، سند عادی در محاکم و دادگاه ها قابل اعتنا نیست و اشخاص برای جلوگیری از ورود زیان به خویش بایستی اسناد املاکی را که می خرند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمایند. بنگاه های معاملات املاک قانوناً تنها می توانند برای اشخاصی که می خواهند زمین یا باغ یا خانه ای را بخرند، یا بفروشند، فروشنده یا خریدار پیداکنند، سند برای اینکه به مردم زیان وارد نشود باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم گردد.

نظرات (۰)

از ویژگی‌های مشترک وکلای موفق صبر است؛ زیرا حوزه قانون معمولاً خشن و پر از مسائل و مشکلاتی است که اگر درگیر آن شوند، ممکن است گاهی تحمل یا امید خود را از دست بدهند. این مشکلات می‌تواند ناشی از موکل یا وکلای دیگر یا ناشی از تصمیمات اشتباه قاضی در دادگاه باشد. اغلب ویژگی‌ای که وکلای موفق را از سایر وکلا متمایز می‌کند این است که آن‌ها می‌دانند چگونه در موقعیت‌های دشوار و سخت دوام بیاورند تا به‌جایی برسند که ارزش این صبوری‌ها را دارد. تعهد وکیل به موکل خود صرفا تعهد به وسیله است یعنی وکیل تعهد می کند که موکل را برای رسیدن به حق خود یاری رساند ، به این معنا که باید در تمامی جلسات دادگاه حضور داشته باشد و از حق موکل با ارائه دلایل درست دفاع نماید .

لزوم حضور وکیل در دعاوی خانوادگی

داشتن پروانه وکالت و گذراندن مراحل آزمونی متعدد تنها برای یک وکیل خوب بودن کافی نیست و وکلای خوب دادگستری دارای یک سری ویژگی‌های در زمینه‌های اخلاقی و مهارت و توانایی حقوقی هستند. وکیل موظف است بعد از انعقاد قرارداد وکالت، تمامی دادخواست یا شکواییه لازم و مربوط به پرونده را تنظیم کند. دفاع از موکل در مراحل قضایی و جلسات دادرسی، یکی از مهم‌ترین وظیفه هر وکیل دادگستری است . بنابراین وکلا‌ی دادگستری با داشتن مهارت فن بیان باید از موکلین در تمامی جوانب دفاع نمایند.

این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات وکلای ملکی به شمار می‌آید که باید دقت زیادی به آن داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات چنین وکیلی این است که شما می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کرده و پیگیری پرونده‌های ملکی خود را به این وکلا بسپارید. فراموش نکنید که این وکلا دارای تجربه بالایی در پیگیری این پرونده‌های حقوقی هستند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا آنها بتوانند در مدت‌زمان کوتاه‌تری نسبت به سایر وکلا پرونده شما را به نتیجه برسانند.

در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل، در دادرسی و محاکمات، به دلیل امتناع متهم از اخذ وکیل و یا نداشتن بضاعت مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده‌است که در این صورت به تشخیص دادگاه، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او گرفته می‌شود. به عنوان مثال ، وکیل خانوادگی با وکیل دیوان عدالت اداری تفاوت دارد و وکیل کیفری نیز با وکیل فعال در حوزه ملک و قرارداد متفاوت دارد . هر چند همه وکلا می توانند در همه حوزه ها و دعاوی حقوقی به وکالت از دیگران در دادگاه حضور یافته و از موکل خود دفاع نمایند ؛ اما استفاده از وکیل متخصص و حرفه ای نتیجه بهتری را تضمین می سازد ؛ هر چند وکیل می تواند با حق توکیل ، اقدام به وکالت در وکالت نماید . بله ، وکیل کسی است که دوره ی کارآموزی خود را با موفقیت به پایان رسانده و پروانه وکالت از سوی کانون وکلای دادگستری دریافت کرده است اما کارآموز وکالت باید دوره خود را نزد یک وکیل سرپرست بگذراند و بعد از اتمام دوره ، آزمون اختبار دهد و در صورت قبولی پروانه وکالت دربافت نماید . به عبارت دیگر وکیل پایه یک دادگستری به علت دانش و آگاهی که نسبت به علم حقوق و قوانین مصوب دارد یکی از وظایف مهم وی، بازگو کردن راهکارهای حقوقی و اقدامات لازم برای پرونده و همچنین مواردی که باید در عقد وکالت به طور واضح و کامل در حق موکل تعیین شود مانند حق‌الوکاله و نوع عقد و حدود اختیارات را، شامل می‌شود. شخصی است که در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع لیسانس یا بالاتر تحصیل کرده و در آزمون کانون وکلای دادگستری پذیرفته شده و دوره کارآموزی خود را که به مدت هجده ماه می‌باشد به پایان رسانده است و پس از آن در آزمون کتبی و شفاهی اختبار که در دو مرحله جدا برگزار می‌شود پذیرفته شده است.

طبق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری در جرایم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون، جلسه رسیدگی بدون حضور وکیل متهم تشکیل نمی شود. چنانچه متهم، خود وکیل معرفی نکند یا وکیل او بدون اعلام عذر موجه در دادگاه حاضر نشود، تعیین وکیل تسخیری الزامی است و چنانچه وکیل تسخیری بدون اعلام عذر موجه در جلسه رسیدگی حاضر نشود، دادگاه ضمن عزل او، وکیل تسخیری دیگری تعیین می کند. پس از قبولی در آزمون وکالت که به صورت تستی برگزار می شود به افراد پروانه کارآموزی وکالت داده می شود و افراد با پذیرش از یکی از دو نهاد کانون وکلای دادگستری و یا مرکز وکلای قوه قضاییه فرد می تواند تحت عنوان کارآموز به خدمات حقوقی به اشخاص بپردازد. شخصی که کارآموز وکالت است در آزمون کارآموزی کانون وکلا دادگستری قبول شده است و پروانه کارآموزی را دریافت کرده است. این شخص می‌تواند حق وکالت بعضی از پرونده‌های حقوقی را داشته باشد و عرفا به عنوان وکیل شناخته می‌شود؛ اما کارآموز وکالت هنوز در آزمون نهایی کانون وکلا یا آزمون اختبار که در پایان دوره کارآموزی برگزار می‌شود قبول نشده است.