فسخ نکاح |مشاوره حقوقی وکیل اکبریان | وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج با زن شوهر دار | مشاوره حقوقی وکیل اکبریان | وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج با زن شوهر دار | مشاوره حقوقی وکیل اکبریان | وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج، سنت پیامبر است و موکدا مورد اشاره وسفارش قرار گرفته است اما در برخی موارد نه تنها منع شده ، بلکه موجب حرمت ابدی و حتی مجازات میگردد. در این رابطه می توان به ازدواج با زن شوهردار اشاره کرد. از جمله مسایل و پرسشهایی که در این مورد برای موکلین مطرح میگردد می توان به این موارد اشاره کرد. آیا امکان ازدواج با زن شوهردار تحت شرایطی وجود دارد؟ زوجه ای که در ایام عده به سر میبرد حق ازدواج دارد یا خیر ؟ عده به چه معناست ؟ چند نوع عده وجود دارد؟حرمت ابدی در چه صورتی به وجود می آید؟ عقد زن شوهردار با مرد دیگری چه حکمی دارد و در چه مواردی این عقد باطل می شود؟داشتن علم و یا جهل نسبت به موضوع و حرمت عقد زن شوهردار، چه تاثیری درمجازات مرتکب دارد؟ زنا در زمان عده ی عقد منقطع (موقت) چه حکمى دارد؟ تکلیف فرزند متولد شده در این نوع رابطه چیست؟

همانگونه که در آیه ی ۲۴ از سوره ی نساء آمده « ازدواج و آمیزش جنسی با زنان شوهردار حرام است» طبق نص ماده ۱۰۵۰ از قانون مدنی نیز هرگاه شخصی زنی را که شوهر دارد با اطلاع از وجود علقه ی زوجیت و حرام بودن نکاح و همچنین در موردی که زن در ایام عده (عده ی طلاق و یا عده ی وفات ) به سر میبرد و مطلع از ایام عده و حرام بودن نکاح وی، او را برای خود عقد نماید ، علاوه بر اینکه عقد باطل است، زن برای همیشه (موبد) بر آن مرد حرام می شود.
عده : حسب تعریف ماده ۱۱۵۰ از قانون مدنی عده به مدت زمانی گفته میشود که تا پایان آن، زنی که عقد نکاحش منحل شده حق ندارد با مرد دیگری ازدواج کند. عده دو نوع است عده ی طلاق و عده ی وفات و به سه سبب به وجود می آید: ۱- جدا شدن از طریق طلاق ، فسخ و انفساخ در عقد دایم و انقضای مدت و یا بخشیدن آن در عقد موقت. ۲- مرگ شوهر ۳ – وطی به شبهه (مرد با اعتقاد بر اینکه زن بر او حلال است با وی آمیزش می کند).
بطلان نکاح و عقد با زنی که شوهر دارد و یا در عده باشد در مواردی هم که یکی از طرفین و یا حتی هر دوی زن و مرد نسبت به حرام بودن و یا وجود مانع برای آن جاهل باشند، بازهم جاری است. در مواردی هم که زن تصور به مرگ شوهر خود دارد و بر همان اساس اقدام به ازدواج نماید باز هم نکاح باطل می باشد و از حیث احکام تابع مقررات نزدیکی به شبهه می باشد .
در مواردی که هر دو طرف (زن و مرد) از وجود رابطه ی زوجیت و یا حتی حرمت نکاح، بی اطلاع و جاهل به آن باشند و قبل از وقوع نزدیکی از آن مطلع شوند و از یکدیگر جدا شوند ، حرمت ابدی میانشان جاری نخواهد شد و می توانند بعد از انحلال نکاح با شوهرش و پس از سپری شدن عده ، باهم ازدواج کنند.

با این تفاسیر هنگامی که عقد بر این اساس باطل شود و نزدیکی هم صورت گیرد نزدیکی واقع شده حکم زنا را دارد و حسب ماده ی ۱۰۵۴ قانون مدنی زنا با زن شوهر دار و یا زنی که در عده ی رجعیه به سر میبرد موجب حرمت ابدی خواهد شد .

ازدواج با زن شوهر دار | مشاوره حقوقی وکیل اکبریان | وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج با زن شوهر دار | مشاوره حقوقی وکیل اکبریان | وکیل پایه یک دادگستری
اثر جهل به حکم و وجود منع
حکم حرمت در رابطه با موضوع مذکور در مواردی که عقد را بدون علم و با جهل نسبت به تمام و یا یکی از امور فوق باشد و نزدیکی هم واقع شده باشد نیز جاری می شود. در موردی که جهل وجود داشته باشد و نزدیکی هم صورت نگرفته باشد عقد باطل میشود ولی حرمت ابدی حاصل نمی گردد.
در جلد دوم کتاب تحریرالوسیله از امام خمینی (ره) (صفحه ی ۲۸۳) در رابطه با ازدواج با زن شوهر دار اینگونه بیان شده است که زن متاهل به هیچ عنوان، خواه به صورت دایم و خواه به صورت موقت ، نمی تواند با دیگری ازدواج نماید و در صورتی که زن متاهل با مرد بیگانه رابطه ی جنسی برقرار کند به مجازات حدی زنای محصنه که طبق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم به رجم (سنگسار) میگردد در مواردی هم که اجرای رجم ممکن نباشد، بنا بر پیشنهاد دادگاه صادر کننده ی حکم قطعی و موافقت رییس قوه ی قضاییه با این پیشنهاد ، در صورتی که جرم زنای محصنه از طریق بینه به اثبات رسیده باشد ، موجب اعدام زانی محصن(مرد زنا کننده ی متاهل) و زانیه ی محصنه (زن زنا کننده ی شوهردار) می شود و در صورتی که اجرای اعدام هم با مانع روبرو شود، در این صورت موجب ۱۰۰ ضربه شلاق حدی برای هر کدام از زن و مرد می باشد. علاوه بر مجازات حدی مارالذکر ، زن برای همیشه بر آن مرد حرام میشود ( حرام موبد ) و این بدین معناست که حتی در صورت طلاق گرفتن زن از شوهرش نمی تواند با مرد مذکور ازدواج نماید.
زنا، در زمان عده ی عقد منقطع (موقت) چه حکمى دارد؟ آیا موجب حرمت ابدى می گردد؟ فتواى امام (ره) در این مورد چیست؟ زنا در عدّه متعه حرام می باشد، ولى موجب حرمت ابدى آن زن نمی گردد با این تفاسیر اجراى صیغه عقد بعد از سپری شدن عدّه مشکلی ندارد و فتواى امام رحمت الله در تحریرالوسیله و توضیح المسایل نیز گویای همین امر می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *